Arkisto
1/2024
1/2024
”Dokumenttielokuva on välttämätöntä demokratialle” – Virpi Suutarin uusi elokuva sijoittuu suomalaisuuden ytimeen eli metsään
Elokuvaohjaaja Virpi Suutarille tärkeintä dokumenttiprojekteissa ovat elokuvalliset arvot sekä lumoutuminen uusien henkilöiden ja aihepiirien äärellä.
1/2024
Äänisuunnittelu on seos taidetta, käsityöläisyyttä ja valtavaa potentiaalia
Äänisuunnittelija Timo Säilän matka äänen ammattilaiseksi on ollut poikkeuksellisen vaiherikas. Kymmenen vuotta Lontoossa ja itseoppineisuus veivät hänet kansainvälisiin tuotantoihin. Nyt Säilä on asunut vuoden Helsingissä ja kokee suomalaisen äänisuunnittelukentän erittäin kiinnostavana.
1/2024
Miksi valita koko työryhmä elokuvalle ennen kuin edes käsikirjoitusta on olemassa? – Parvet-elokuvan tekoprosessista ja dramaturgiasta
Parvet on vuonna 2024 ensi-iltansa saava kotimainen fiktioelokuva, jonka olen ohjannut yhteistyössä Katja Gauriloffin kanssa. Elokuvan on tuottanut Elokuvayhtiö Aamu ja rahoittanut Suomen elokuvasäätiö ja Koneen säätiö yhteistyössä Ylen kanssa. Esittelen tässä artikkelissa lyhyesti, miten Parvet -elokuvan idea syntyi ja miten projektia kehitettiin tiiviissä yhteistyössä työryhmän kanssa käsikirjoituksesta jälkitöihin saakka.
1/2024
Äänimaisemien kameleontit: tositelevision äänittäjät kertovat työstään
Tositelevisio-ohjelmien äänittäjä on monenlaisiin äänimaisemiin mukautuva kameleontti, joka ratkoo yllättäviä äänihäiriöitä olosuhteiden ja resurssien sallimissa rajoissa. Hänen työpaikkansa voi olla lähes missä tahansa – studiosta tuntureille ja konserttisaleista viidakkoon. Kaksi kokenutta äänittäjää kertovat työstään realityn kuvauksissa.
1/2024
Kuvausjärjestäjät ja scoutit saivat oman yhdistyksen – Suomen kuvausjärjestäjät ry syntyi tarpeesta yhdistää alan kasvavaa ammattijoukkoa
Puheenjohtaja ja kuvausjärjestäjä Klaus Hedströmin mukaan ammattikunnan on tärkeää verkostoitua Suomen sisällä.