Arkisto

3/2024

2/2024

1/2024

Nainen istuu metsässä puunrungon päällä.

1/2024

”Dokumenttielokuva on välttämätöntä demokratialle” – Virpi Suutarin uusi elokuva sijoittuu suomalaisuuden ytimeen eli metsään

Elokuvaohjaaja Virpi Suutarille tärkeintä dokumenttiprojekteissa ovat elokuvalliset arvot sekä lumoutuminen uusien henkilöiden ja aihepiirien äärellä.
Äänisuunnittelija Timo Säilä studiossa. Kuva: Mikko Roisko

1/2024

Äänisuunnittelu on seos taidetta, käsityöläisyyttä ja valtavaa potentiaalia

Äänisuunnittelija Timo Säilän matka äänen ammattilaiseksi on ollut poikkeuksellisen vaiherikas. Kymmenen vuotta Lontoossa ja itseoppineisuus veivät hänet kansainvälisiin tuotantoihin. Nyt Säilä on asunut vuoden Helsingissä ja kokee suomalaisen äänisuunnittelukentän erittäin kiinnostavana.
Parvet-elokuvan kuvauksissa. Kuva: Katja Vuorensyrjä

1/2024

Miksi valita koko työryhmä elokuvalle ennen kuin edes käsikirjoitusta on olemassa? – Parvet-elokuvan tekoprosessista ja dramaturgiasta

Parvet on vuonna 2024 ensi-iltansa saava kotimainen fiktioelokuva, jonka olen ohjannut yhteistyössä Katja Gauriloffin kanssa. Elokuvan on tuottanut Elokuvayhtiö Aamu ja rahoittanut Suomen elokuvasäätiö ja Koneen säätiö yhteistyössä Ylen kanssa. Esittelen tässä artikkelissa lyhyesti, miten Parvet -elokuvan idea syntyi ja miten projektia kehitettiin tiiviissä yhteistyössä työryhmän kanssa käsikirjoituksesta jälkitöihin saakka.
Studiossa kuvaukset. Kalustoa ja spottivaloja.

1/2024

Äänimaisemien kameleontit: tositelevision äänittäjät kertovat työstään

Tositelevisio-ohjelmien äänittäjä on monenlaisiin äänimaisemiin mukautuva kameleontti, joka ratkoo yllättäviä äänihäiriöitä olosuhteiden ja resurssien sallimissa rajoissa. Hänen työpaikkansa voi olla lähes missä tahansa – studiosta tuntureille ja konserttisaleista viidakkoon. Kaksi kokenutta äänittäjää kertovat työstään realityn kuvauksissa.
Kuvauspaikkajärjestäjät työssään Karpin 3. kauden kuvauksissa

1/2024

Kuvausjärjestäjät ja scoutit saivat oman yhdistyksen – Suomen kuvausjärjestäjät ry syntyi tarpeesta yhdistää alan kasvavaa ammattijoukkoa

Puheenjohtaja ja kuvausjärjestäjä Klaus Hedströmin mukaan ammattikunnan on tärkeää verkostoitua Suomen sisällä.