Tuotantoyhtiönä Tampereella: Wacky Tie Filmsin näkökulma kasvavaan elokuvakaupunkiin

Tuotantoyhtiönä Tampereella: Wacky Tie Filmsin näkökulma kasvavaan elokuvakaupunkiin

Vielä muutama vuosi sitten, kun Tampereen katukuvassa näkyi helsinkiläisten kalustovuokrausfirmojen rekkoja, heräsi supina tai kulmakarvojen kohottelu. Tehdäänkö täällä leffaa? Mitä, kuka tekee, kuvataankohan vain yksi kohtaus vai kokonainen elokuva? Viimeisten vuosien aikana kuvausrekat ovat vakiintuneet Tampereen katukuvaan niin normaaliksi näyksi, että supina on laantunut toteamiseksi, että täällä taidetaan taas kuvata jotain elokuvaa.

Sen jälkeen kun Tampereen tuotantokannustin otettiin käyttöön helmikuussa 2018, ala ja tekeminen on räjähtänyt Tampereella ihastuttavaan kasvuun. Freelancer-kollegoilta kysellessä suurin osa tuntuu olevan säännöllisesti työllistettyjä vaihtuviin tuotantoihin ja kuluvana vuonna on monen tuotannon päällekkäisistä kuvauksista johtuen podettu myös tekijäpulaa. Tampereella kuvatuista elokuvista eniten mediakohua on herättänyt Hollywood-elokuva Dual, jonka XYZ Films ja ohjaaja Riley Sterns kuvasivat Tampereella syksyllä 2020, mutta muitakin kuvauksia tehdään jatkuvasti, niin pitkiä elokuvia kuin TV-sarjoja.

Suurin osa kotimaisista elokuvatuotannoista on kuvauskaupungistaan huolimatta pääosin muualta tulevia tuotantoja. Me Wacky Tie Filmsillä olemme yksi harvoja elokuvatuotantoyhtiöitä, joka toimii nimenomaan Tampereella ja toteuttaa elokuvat lähes kokonaan tamperelaisilla työryhmillä. Olemme poikkeuksellinen tuotantoyhtiö myös siinä, että yrityksen pääomistajat ovat kaksi leikkaajaa, Jussi Sandhu ja Ville Hakonen, joista Hakonen myös kuvaa paljon hankkeita. Tämän lisäksi talossa on kaksi tuottajaa sekä yksi leikkausta, tuotannon töitä ja dramaturgiaa tekevä moniosaaja. Tällä kombolla pystymme kehittelemään hankkeita pitkälle itse ja työstämään esimerkiksi demoja rahoitustarpeisiin.

Yksi tuoreimmista tuotannoistamme on Risto-Pekka Blomin lyhytelokuva Ihmissoihtu, mitä kuvattiin Tampereella toukokuussa yhden yön ajan. Kuten lähtökohtaisesti kaikki tuotantomme, myös Ihmissoihtu sai Film Tampereen tuotantokannustimen. Vaikka kyseessä on suhteessa pienikokoinen lyhytelokuvatuotanto, se ei ole este kannustimen hakemiseksi – miljoonatuotantoa ei tuen saamiseksi vaadita. Risto-Pekka Blom on tunnettu Tampereen Elokuvajuhlien konkarina, joka on saanut elokuvansa festivaalien ohjelmistoon huikeat kahdeksan vuotta putkeen. Nopealla aikataululla tehty Ihmissoihtu toivottavasti jatkaa perinnettä.

Viime vuosina olemme toteuttaneet lisäksi esimerkiksi Tuija Halttusen Näin pilvet kuolevat -dokumentin, joka sai kotimaan ensi-iltansa syyskuussa ja on voittanut palkintoja ulkomailla esimerkiksi Locarnon elokuvajuhlilla Sveitsissä sekä Jihlavan dokumenttielokuvafestivaaleilla Tsekeissä. Näin pilvet kuolevat kertoo suomalaisen ilmastotutkijan pyrkimyksestä luoda sadetta Arabiemiraatteihin. Elokuvaa kuvattiin sekä Arabiemiraateissa että Suomessa noin kolmen vuoden ajan, mutta tuotanto ja lähes kaikki elokuvan päävastuulliset tekijät toimivat läpi elokuvan Tampereelta käsin. Ainoastaan elokuvan äänisuunnittelija ja säveltäjä työskenteli Kööpenhaminassa, sillä työryhmään saatiin mukaan muun muassa Lars Von Trierin luottotekijänä tunnettu Kristian Eidnes Andersen. Tanskalaisista äänitöistä johtuen elokuva tehtiin vähemmistöyhteistuotantona tanskalaisen Copenhagen Film Companyn kanssa. Wacky Tie Filmsin toimiessa pääyhtiönä, elokuva lienee puolen miljoonan budjetillaan yksi suurimpia Tampereen alueella toteutettuja dokumenttielokuvia.


Näin pilvet kuolevat -elokuvan tiimi kuvauksissa Abu Dhabissa. Kuvassa vasemmalta oikealle kuvaaja Ville Hakonen, ohjaaja-käsikirjoittaja Tuija Halttunen, tuottaja Niina Virtanen ja äänittäjä Tuomo Marttinen. Kuva: Alice Partiger

Tampereen tuotantokannustin tuli jäädäkseen

Film Tampereen myöntämä tuotantokannustin toimii samalla periaatteella kuin vastaavat muuallakin maailmassa; yksinkertaistettuna niistä kuluista mitä Tampereen alueella synnyttää, on mahdollista saada 10-15 % kannustimen kautta takaisin. Film Tampereen johtaja Ilkka Rahkonen kertoo, että kannustin on osoittautunut jo kolmessa vuodessa huikeaksi menestykseksi: ensimmäisenä vuonna tukea haettiin muutamalle sadalle tuhannelle eurolle, kun vuonna 2021 tuotantoja alueella tehdään yli 10 miljoonan euron arvosta, mistä kannustimen kysyntä on noin miljoonan euron kokoinen. Kannustin on ennen kaikkea investointi, joka on osoittanut että jokainen kannustimena maksettu euro on tuonut alueelle yli kymmenkertaisen hyödyn.

Mittaamattoman arvokasta on myös alueelle houkuteltujen tuotantojen brändiarvo: Dual oli ensimmäinen kokonaan Suomessa kuvattu pitkä Hollywood-elokuva, ja kaupungille lienee henkseleiden paukuttelun paikka, että se kuvattiin nimenomaan Tampereella eikä pääkaupunkiseudulla. Harvalta kaupunkilaiselta jäi huomaamatta sekään, että elokuva toi kaupunkiin useita Hollywood-näyttelijöitä ja esimerkiksi Breaking Bad -tähti Aaron Paul kävi tarjoamassa kierroksen paikallisessa olutbaarissa.

Kulttuurista leikkaaminen yleinen huoli

Pirkanmaalaisen elokuva-alan kasvusta huolimatta ihan kaikkea Tampereellakaan ei olla vielä pystytty toteuttamaan. Esimerkiksi isoimmat kalustovuokraukset, värimäärittely ja loppumiksaus ovat asioita, joiden takia piipahtelemme pääkaupunkiseudulla luottotekijöidemme luona. Kalustotarpeisiin saatiin kuitenkin hyviä uutisia toukokuussa, kun Valofirma kertoi avaavansa pienen toimipisteen myös Tampereelle.

Toisinaan kuulee epäilyksiä onko Tampereen kentällä riittävästi kokemuspohjaa vaativiin, suuriin ja nopeatempoisiin tuotantoihin. Tamperelaiset tekijät ovat kuitenkin osoittaneet olevansa ammattilaisia paikallaan. Kokemattomammatkin tekijät ovat saaneet haasteita vaikeimmista tuotannoista. Toki kaupungissa olisi edelleen hyvin tilaa uusille tekijöille ja erityisesti kokeneille pitkän linjan osaajille.

Myös elokuva-alan rahoituksen suhteen pitää muistaa kolikon toinen puoli: vaikka Tampereen tuotantokannustimen tulevaisuus näyttää hyvältä, valtakunnallinen tukitoiminta huolestuttaa. Jos kulttuurin rahoituksesta tullaan leikkaamaan tulevina vuosina, ei Tampereen eikä minkään muunkaan alueen tuotantokannustin auta, ellei elokuva saa tarvittavissa määrin muuta kotimaista rahoitusta.

Kansainväliset tuotannot voivat edelleen tuoda kuvauksensa Pirkanmaalle, mutta se ei riitä työllistämään koko alaa pitkällä aikajänteellä, eikä kehitä kotimaista elokuvantekemistä kuin välillisesti. Täytyy myös muistaa, että tuotantokannustin on investointi, ei kulttuurin rahoitusta sinällään. Ilman näyttöä siitä, että voi tuoda kaupunkiin rahaa, ei voi saada vipuvartta kannustimestakaan.

Niin hyvässä kuin pahassa jännittävästä tulevaisuudesta huolimatta jatkamme innolla uusien elokuvahankkeiden kehittelemistä ja tuottamista Tampereen maaperään juuremme kasvattaneena. Tervetuloa joukkoon!

Kirjoittaja Niina Virtanen on Wacky Tie Filmsin tuottaja ja toimitusjohtaja.

Pääkuva Ihmissoihtu-lyhytelokuvan kuvauksista toukokuussa. Kuvassa vasemmalta oikealle tuottaja Pasi Hakkio, järjestäjä Petri Kyttälä, ohjaaja Risto-Pekka Blom ja ohjaajajan assistentti Hanna Kaihlanen. Kuva: Niina Virtanen.