– merkintöjä elokuvapolitiikkaa käsittelevän artikkelin kirjotusprosessista.
Tutkiva journalisti ja elokuvantekijä Risto Rumpunen syventyi elokuvapolitiikan kiemuroihin. Juttu julkaistiin Avek-lehdessä 1 – 2/2019. Kirjoitusprosessin rinnalla alkoi kuitenkin elää myös mielikuvituksellinen ja makaaberi rinnakkaistodellisuus, jossa faktat sekoittuvat tekijän fantasioihin.
1.INT. KOHTAUS: VIDEOPÄIVÄKIRJA.PÄIVÄ
Risto Rumpunen (tästä eteenpäin vain RR) laittaa videokameran
päälle ja katsoo suoraan kameraan. Hän on karvainen
kaljuuntuva keski-ikäinen mies.
RR
Lupasin kirjoittaa jutun
elokuvapolitiikasta (haukottelee).
RR piirtää mustekynällä ruutuvihkoon kuvaa.
Erikoislähikuvassa Suomen lipunväriset ruudut muistuttavat
kaltereita.
RR
(Suoraan kameraan) Näissä jutuissa
on aina tietyt pakolliset
haastateltavat. Tässä tapauksessa
yksi niistä on Elokuvasäätiön
toimitusjohtaja ja toinen on
hallituksen puheenjohtaja.
RR kirjoittaa muistivihkoonsa: Elokuvasäätiön toimitus-
johtaja, Lasse. RR:n päälle ilmestyy ajatuskupla, johon
ilmestyy teksti: Voiko tää olla puolueeton juttu? Tunnen
toimarin pitkältä ajalta. Kupla katoaa.
Hallituksen puheenjohtaja? RR googlaa ja hämmästyy. Ruudulla
näkyy teksti: Anne Brunila. Pään päälle ilmestyy ajatuskupla,
jossa on hastägejä ja pääkallon kuvia. RR kirjoittaa
mustekynällä muistivihkoonsa ylös puhelinnumeroita ja
kysymyksiä.
RR
Ollako rehellinen vaiko
opportunisti? Kas siinäpä kysymys.
Ajatuskuplaan ilmestyy teksti: Mulla on oma käsikirjoitus
ojassa. Se pitäisi saada sieltä ylös. Oikeastaan niitä on jo
kolme. Pitää jaksaa pysyä positiivisena kuten on tapana sanoa
(Viimeisen lauseen yli animoituu viiva.) Ja vitut!
RR tarttuu puhelimeen ja soittaa ihmisille. Hän haastattelee
puhelimitse monta ihmistä ja nauhoittaa puhelut. Montaasin
taustalla soi klassinen musiikki, joka tulee Teosto-vapaasti
pienestä soittorasiasta viestittäen näin katsojille, että
työhön kuluu aikaa. Montaasi päättyy, kun RR katsoo suoraan
kameraan.
RR
He eivät ymmärtäneet viimeistä
kysymystäni. Pitäisikö minun kertoa
miksi kysyin sen?
2. INT. VANHAN MIELISAIRAALAN KÄYTÄVÄ. ILTA
Kamera kuvaa, kun RR kantaa pahvista viinilaatikkoa vanhan
mielisairaalan pitkällä käytävällä.
3. INT. VANHAN MIELISAIRAALAN TOIMISTO. YÖ
RR löytää laatikosta kirjekuoren. Sen sisällä on kirje, johon
on painettu Ylen vanha logo. Samaan aikaan hänen kännykkänsä
soi. Hän painaa vastausnäppäintä samalla, kun katsoo
soittajan nimen: Menneisyys.
MENNEISYYS
Minä täällä, miten menee?
RR
Mistä arvasit soittaa juuri nyt?
MENNEISYYS
Arvelin, että voisit ajatella
minua.
RR
Niimpä, tiedätkö mitä juuri löysin?
MENNEISYYS
Totta kai, löysit kirjeen vuodelta
1993. Siinä lukee: Tervehdys,
palautan oheisena tuon Nykäsen
romaanin Raid. Luin sen ja vaikka
en ole tuosta kirjan maailmasta
kiinnostunut, on Nykänen
varteenotettava kirjoittaja.
Valitettavasti emme voi lähteä
tässä rahatilanteessa ehdottamaasi
yhteistyöhön mukaan. Hanke on
meillekin iso ja ilman selkeää
suunnitelmaa, siis treatmentia tai
käsikirjoitusta, meidän on
mahdotonta sitoutua näin suureen
prokkikseen. Ehkä palaamme asiaan,
jos ryhdyt työstämään käsistä.
Romaanin maailma tarvitsee, niin
kuin itsekin saatekirjeessäsi
kirjoitat, täydennystä sekä
henkilöiden henkilökohtaisten
tarinoiden kohdalla että
yhteiskunnallisessa
linkittämisessä. Kirjeen on
allekirjoittanut Ylen entinen
dramaturgi Anneli Raatikainen.
Oletko katkera, ettet päässyt
mukaan tekemään sitä?
RR
En tehnyt sen eteen paljoa. Harri
Nykänen oli jo sitä ennen tarjonnut
dekkariansa televisioyhtiöille,
mutta he olivat torjuneet sen.
Harri on reilu kaveri. Olin
muuttanut Lontooseen ja uusi ura
alkoi siellä. Olen iloinen, että
oivalsin hitin ainekset ja minulla
on siitä todiste.
MENNEISYYS
Mitä mieltä olet muuten tuosta TV-
sarjasta?
RR
En halua puhua siitä nyt.
MENNEISYYS
Ennen, kun lopetat. Huomaan että
mieltäsi painaa yksi kysymys?
RR
Totta, miksi he - joille olen
tarjonnut kirjoituksiani - ovat
niin usein suhtautuneet niin
vihamielisesti tarjouksiini? Enhän
minä mitään rikollista ole tehnyt
vain kirjoittanut.
MENNEISYYS
Se satuttaa sinua yhtä?
RR
Kyllä, se on tuonut mukanaan pelon
ja ahdistuksen. Mutta en halua
puhua siitä nyt, sillä haluan
katsoa tulevaisuuteen.
MENNEISYYS
Olet kuitenkin ajatellut minua
usein viime aikoina?
RR
Totta. Olen kirjoittanut kolme
pitkän elokuvan käsikirjoitusta,
niistä kaksi on valmista. Kolmannen
haluan kirjoittaa uudelleen.
Mistään niistä ei ole vielä tehty
elokuvia. Tein paljon töitä ja otin
isoja riskejä.
MENNEISYYS
Lohduttaako yhtään, jos sanon, että
et ole ainoa? Muistatko mitä
Christopher Hampton sanoi, kun
haastattelit häntä? Hänhän oli
silloin jo voittanut Oscarin
parhaasta elokuvakäsikirjoituksesta
Les Liaisons Dangereuses -leffasta?
RR
Kyllä. Saman, Pierre Choderlos dos
Ladoksen ensi kertaa vuonna 1782
julkaistun romaanin pohjalta,
tehtiin kaksi Hollywood-elokuvaa.
Ensimmäisen ohjasi pikkufilmejä
tehnyt britti ja jälkimmäisen
suuria menestyselokuvia ohjannut
amerikkalaistunut tšekki.
MENNEISYYS
Muistatko mitä Hampton sanoi?
RR
Hän oli iloinen, että kolmannek-
sesta hänen kirjoittamistaan
elokuvista, oli tehty valmiita
elokuvia. Mutta hän pystyi elämään
työllään. Meillä homma ei toimi
samalla lailla.
MENNEISYYS
Olethan sinäkin saanut apurahoja,
etkö osaa olla ylpeä ja iloinen
niistä?
RR
Tavallisesti ne riittävät
korkeintaan puoleen siitä työstä,
mitä vaaditaan. Olen kirjoittanut
ammatikseni parikymmentä vuotta.
Pikkujutuista tienaa paremmin kuin
romaanin kirjoittamisesta. Kauniil-
la sanoilla ei voi elättää itseään.
MENNEISYYS
Oletko koskaan pohtinut, kuinka
paljon olet menettänyt työunelmiesi
takia – pysyvän parisuhteen, mahdol-
lisuuden hankkia lapsen ja muuta?
Taidat kuvitella olevasi edelleen
minun ikäiseni?
Videolla näkyy, kun RR sulkee vihaisesti puhelimen.
4. INT. TAMPEREEN VERKATEHDAS. JUHLASALI. PÄIVÄ
Maaliskuu 2019. Kuvaaja (RR) vaeltaa ruokaa ja viiniä
nauttivien vieraiden parissa. Tyyli on vaihtunut Cinéma
Véritéksi. Kamera pysähtyy elokuvajuhlilla vierailevan
kansanedustajan ja kulttuuriministerin Sampo Terhon kohdalle.
Hänen ympärillään on kolme ihmistä.
RR (O.S.)
Kuka valitsi Elokuvasäätiön
hallituksen? Kenen mandaatilla Anne
Brunila valittiin puheenjohtajaksi?
SAMPO TERHO
(Yrittää etsiä vastausta, muttei
löydä). Sun kannattaa puhua mun
avustajani kanssa. Hän on tässä
vierelläni.
AVUSTAJA
(Perussuomalainen mies): Anne
Brunila toimi ansioituneesti
Opetusministeriön eri työryhmissä
ja Suomen Akatemiassa, joissa
pohdittiin suomalaisten av-tuottei-
den vientiä. Sitä kautta hän tuli
ehdotetuksi.
Kamera jatkaa vaeltamista ja pysähtyy muutamien ihmisten
luona. He puhuvat suoraan kameralle.
NAINEN (35 V)
Haaveilen, että eräs ulkomainen
ohjaaja kiinnostuisi käsikirjoituk-
sestani. En oikein luota niihin
ohjaajiin, jotka tunnen täällä.
MIES (50 V)
On vain harvoja tuotantoyhtiöitä,
jotka todella etsivät hyviä käsi-
kirjoituksia. Todellisuudessa monel-
la tuottajalla ja yhtiöllä omat
suosikkinsa, omat tallinsa.
NAINEN (30V)
Tuntuu pahalle, kun kirjoittajaa ei
kunnioiteta. Olen työskennellyt
teatterissa ja toimituksissa, ja
niissä minun osaamistani on
kunnioitettu paljon enemmän.
Kamera jatkaa vaeltamista ja pysähtyy YLE:n draamapomon Erkki
Astala ja juhlien johtajan Jukka-Pekka Laakson kohdalle.
Kuvassa näkyy, kun kuvaajan käsi kättelee molempia.
RR (O.S.)
Olin tänään hirmu ahdistavassa
näytöksessä. Huh. Sille oli annettu
teema: Rajalla. Helpotti, kun aloin
näytöksen aikana kehitellä ideaa
lyhytelokuvasta, jossa kuolema
tapaa ihmisiä, mutta kukaan ei ota
häntä vakavasti.
ASTALA
(Viileästi) Sellainen on jo tehty.
LAAKSO
Totta, taisi olla pari vuotta
sitten?
5. INT. YÖKERHO. YÖ
Kaiuttimista jumputtaa musiikki ja savu pimentää
tanssilattian. Baarin edessä käydään kiivasta keskustelua.
ELOKUVAOHJAAJA (35 V)
(Huutaa humalassa) Niinhän ne aina
sanooo!! Kaikki on jo tehty!
Oliko Vincent van Gogh muka
ensimmäinen, joka maalasi
auringonkukkia?!
RR menee miesten vessaan ja katsoo peiliin. Pään yläpuolelle
ilmestyy sarjakuvamainen ajatuskupla: Hain kolme vuotta
sitten tukea lyhytelokuvalle, jonka työnimi oli Kuolema
rajalla. Siinä luonnollinen kuolema pakenee Syyriasta ja
etsii turvapaikkaa Suomesta.
RR räpäyttää silmiään. Peiliin ilmestyy teksti:
Valitettavasti SES ei voi myöntää hankkeellenne tukea.
Peilikuva hajoaa maagisesti sirpaleiksi, jotka katoavat.
6. INT. VANHA HULLUJEN HUONE – TOIMISTO, PÄIVÄ
RR laittaa videokameran päälle ja puhuu suoraan kameralle.
RR
Tämä juttu, jonka piti olla
yksinkertainen ja helppo, muuttui
vaikeaksi. Liian paljon omia
mörköjä nousee esiin. Ensin
sairastuin ja nyt olen saanut
pakkomielteen. Elokuvasäätiön
toimari ja hallituksen
puheenjohtaja eivät ymmärtäneet kun
kysyin: Miten he suhtautuvat
siihen, jos tekijä etsii rahoitusta
projektille, joka kertoo
tositapahtumiin perustuvan tarinan
suuren suomalaisen metsäyhtiön
epäilyttävistä kulissien takaisista
toimista. Hallituksen puheenjohtaja
on itse toiminut suurten yritysten
hallituksissa. Hän vastasi näin.
RR nostaa painaa työpöydällä olevan diginauhurin play-
nappulaa. Ääniraidalla kuuluu tuohtunut naisen ääni.
NAISÄÄNI 55 V(O.S.)
Minä en nyt ymmärrä lainkaan, miten
se, että minä olen toiminut isojen
yritysten hallituksessa, voisi
vaikuttaa mitenkään minun
puolueettomuuteeni? Jos jokin niin
Stora Enso on aina parantanut
toimiaan, jos jotain ongelmia on
havaittu.
RR avaa tietokoneensa ja klikkailee auki vanhoja
materiaaleja. Tietokoneen ruudulla vilisee tekstiä, kuvia ja
videoita.
Yhdessä Hesarin lehtileikkeessä kerrotaan
maanomistuskiistoista Kiinassa, minne Stora Enso haluaa
rakentaa tehtaan. Toisessa kerrotaan kiistoista Brasiliassa.
Videomateriaalilla näkyy kiinaa puhuvia viljelijöitä ja
ihmisoikeusjuristi, joka selittää kuinka häntä on vainottu.
Maanviljelijä itkee. Yhdessä kuvassa vilahtaa kuvaaja,
ohjaaja ja tuottaja Mika Koskinen. Toisessa otoksessa hänen
videokameransa objektiivin edessä on kymmenkunta kiinalaista
propagandaviranomaista, jotka kaikkia vakuuttelevat
haluavansa auttaa häntä.
RR klikkaa hiirtä ja avaa toisen kansioon. Ruudulla lähtee
käyntiin dokumenttielokuvan traileri, jonka kuvissa näkyy
presidentinlinnan vieressä kohoava suuryrityksen valkoisesta
marmorista tehty pääkonttori.
RR avaa käsikirjoitusohjelman ja naputtelee ruudulle tekstin:
Untitled ecological thriller.
1. draft. Based on a true story.
Treatment.
Elokuvan tapahtumat sijoittuvat pääosin Suomeen ja Kiinaan,
mutta myös Tukholmaan, Lontooseen, Amsterdamiin ja
Brasiliaan.
Tarinan yhtä päähenkilöä Mika Koskista voisi näytellä
esimerkiksi skottinäyttelijä Robert Carlyle. Heissä on jotain
samaa, sillä molemmat ovat luonnostaan laihoja. Tästä
eteenpäin kutsun häntä näyttelijän nimellä. Toista keskeistä
henkilöä Risto Rumpusta voisi esittää Russell Crowe.
Sujuvaa mandariinin kiinaa puhuva suomalainen
dokumentintekijä Robert Carlyle saa vinkin isosta jutusta
Pekingissä. Hän matkustaa luotijunalla läpi laajan maan
eteläosaan, missä häntä vastassa on yllättäen joukko
propagandaviranomaisia. He väittävät haluavansa auttaa häntä,
mutta estävät häntä tapaamasta paikallista ihmisoikeus-
juristia ja lukitsevat hänet hotelliin, jonka nimi on
Punaisen metsän hotelli. Carlyle onnistuu kuitenkin livahtaa
ja pääsee tapaamaan ihmisoikeusjuristi Yangin, joka
puolustaa paikallisia maanomistajia.
Yhdessä Yangin kanssa Carlyle vierailee maanviljelijöiden
luona, jotka kertovat paikallisten huligaanien
pahoinpidelleen heitä niin, että kolme ihmistä on kuollut.
Carlyle saa kuulla epäilyksistä, että hänen kotimaassaan
toimiva suuryhtiö on sekaantunut asiaan. Se haluaa rakentaa
tehtaan alueelle ja häätää maanviljelijät pois mailtaan.
Paikallishallinto on maksanut huligaaneille.
Carlyle palaa Pekingiin ja lentää sieltä Helsinkiin, missä
suuryhtiö on uudistamassa omaa imagoaan. Hän kertoo
suunnitelmistaan tehdä dokumenttielokuva Kiinan maakiistoista
ja saa Yleisradiosta tukea, tosin se ei riitä projektin
läpiviemiseen.
Ateneumissa suunnitelmansa esittelytilaisuudessa Carlyle
tapaa toimittaja Russell Crowen, joka kertoo kirjoittaneensa
kiinalaisten asioista Suomessa, tosin vain työperäisestä
ihmiskaupasta ja jalkapalloon liittyvistä
vedonlyöntisotkuista. Carlyle jatkaa dokumenttisuunni-
telmiensa parissa ja Crowe yrittää auttaa.
Yhtiön johtaja nimittää uudeksi talouspäälliköksi koko maan
suurimman mediayhtiön hallituksen puheenjohtajan pojan.
Suuryrityksen yhtiökokouksessa Brasiliasta saapuneet
maattomien edustajat protestoivat yhtiön politiikkaa vastaan.
Kiinassa maanviljelijöitä häädetään mailtaan. Crowen käyttämä
nettiselain kaatuu, kun hänen sähköpostiinsa lähetetään
valtava määrä roskapostia Shanghaista. Crowe saa ilmoituksen,
että hänet häädetään asunnostaan Töölössä, koska hänellä ei
ole varaa maksaa vuokria.
Lopulta dokumenttielokuva Punaisen metsän hotelli valmistuu.
Carlyle ja Crowe matkustavat Amsterdamiin esittelemään
elokuvaa. Kun Crowe menee hotellihuoneeseen, joka on varattu
Carlylen nimellä, hän saa kovan sähköiskun. Pöytälampun
kytkimessä ei ole lainkaan suojaa. Kaupungilla pieni
kiinalainen mies seuraa häntä.
Helsingin ensi-iltaan saapuu viesti, että elokuvan
päähenkilönä oleva ihmisoikeusjuristi on vangittu. Samana
iltana Crowe menee pubiin tapaamaan englantilaista
kirjanpitäjää, joka on soittanut hänelle. Muiden juhliessa
ensi-iltaa, Crowe kuuntelee ja juo muutaman tuopin
O'Malleyssa ahdistuneenoloisen miehen, Gerard Goodwynin
kanssa, kanssa. Elokuvassa häntä voisi esittää Philip Seymour
Hoffman.
Hoffman haluaa paljastaa suuryrityksen yli miljardin
suuruisen kirjanpitovilpin. Hänet on irtisanottu laittomasti,
koska hän ei suostu valehtelemaan. Potkuissa talousjohtajalla
on ollut ikävä rooli. Samana iltana Crowe tapaa eläkkeelle
siirretyn pankkiiriystävänsä, joka arvelee, että Hoffman
puhuu totta.
Crowe tekee uuden dokumenttielokuvan trailerin, jonka teemana
on kirjanpidon vääristely. Hän matkustaa esittelemään sitä
Tukholmaan. SVT kiinnostuu siitä. Sopimukset tehdään heti,
mutta Crowe saa projektissa sivuroolin. Nuoret tutkijat
huomaavat Hoffmanin paljastamasta aineistosta, kuinka
suuryrityksen haarakonttori Amsterdamissa takoo yli kymmenen
miljoonan vuosittaisia voittoja, vaikka siellä on vain yksi
työntekijä ja pieni toimisto. Hoffman antaa Crowelle ja
SVT:lle haastattelut. Sitten kuukausiin ei tapahdu mitään.
Hoffman vaikuttaa helpottuneelta ja matkustaa vaimonsa ja
kolmen tyttärensä kanssa lomalle Thaimaahan. Siellä Hoffman
saa aivoinfarktin ja kuolee. Vaimo soittaa kertoakseen
uutisen Crowelle. Pian sen jälkeen SVT sopii tapaamisesta
lähteen kanssa, joka on luvannut puhua, mutta mies peruu sen
pari päivää sen jälkeen, kun Crowe on saanut tiedon Hoffmanin
kuolemasta.
SVT tuottama ohjelma valmistuu. Siitä syntyy pieni kohu. Se
esitetään Ruotsissa suurten kuninkaallisten juhlien aattona
ja Suomessa juhannusaattona. Maan suurin päivälehti ei pidä
ohjelman väitteitä uskottavina. Aihetta käsitellään lyhyesti
YLE:n suomenkielisellä kanavalla ja enemmän sille antaa tilaa
Yle Femma.
Ennen seuraavaa suuryrityksen yhtiökokousta, Ruotsin
kaupallinen televisio tekee jutun yrityksen Pakistanissa
käyttämästä lapsityövoimasta. Yhtiökokouksessa hallituksen
puheenjohtaja kertoo suuryrityksen pääjohtajan eroavan omasta
pyynnöstään. Pääjohtajan olemus kertoo kaikkea muuta.
Brasiliasta saapuneet maattomien edustajat protestoivat
jälleen kerran.
7. INT. VANHA MIELISAIRAALA. PÄIVÄ
RR laittaa videokameran päälle ja katsoo kameraan.
RR
Täytyy keskeyttää, tää on liian
raskasta, liikaa kipeitä omia
muistoja.
Miksi piti tehdä tästä niin
vaikeaa, eihän tästä edes makseta
kunnolla. Aina sama juttu, ei
pitäisi innostua. Kirjottaa vain se
kylmä asiateksti ja sillä siisti.
MITÄ!? Puhut sä mulle? Häh! Are you
talking to me? Kuvittelet sä
olevasi muka joku Russell Crowe?
RR kääntää päänsä alas ja tuijottaa paperia.
RR
Onko tässä kaikki? Ai niin Crowen
pankkiiriystävän kuolema,
Suomenlinnassa. Kuolinsyytä ei
saatu selville. Se tuskin liittyy
tähän asiaan, mulla on liian vilkas
mielikuvitus. Mitä muuta? Pahus,
yhtiökokous, se on tänään.
EXT. FINLANDIATALO.PÄIVÄ
Crowe saapuu polkupyörällä Finlandia -talolle. Metsäyhtiö
Stora Enson liput liehuvat. Pääoven edessä on iso kyltti:
Yhtiökokous, Annual Share Holders' Meeting 2019.
INT. FINLANDIATALO / YHTIÖKOKOUS. PÄIVÄ
Stora Enson toimitusjohtaja nousee lavalle. Hänen takanaan
videotykit piirtävät kuvia ja numeroita. Hän puhuu englan-
niksi.
CH SUNDSTRÖM
Yksi yleisempiä kysymyksiä, johon
toimitusjohtaja joutuu vastaamaan,
on miksi me emme maksa tuloveroa
Suomeen? Se on hyvä kysymys. Me
olemme tähän asti poistaneet
tappioitamme.
Sundström lopettaa, lavalle nousee hallituksen puheenjohtaja
Marcus Wallenberg.
WALLENBERG
Haluan kiittää hallituksesta
luopuvaa Anne Brunilaa erityisesti
hänen työstään meidän kestävän
kehityksen ja eettisessä toimikun-
nassamme. Hän on tehnyt siinä
hienoa työtä huhtikuusta 2013
alkaen.
Lavan edessä Anne Brunila nousee ylös ja kumartaa
kohteliaasti.
KOKOUKSEN PUHEENJOHTAJA
Ja nyt, jos yleisöstä joku haluaa
pyytää puheenvuoroa, olkaa hyvä
puhukaa mikrofoniin.
Eläkeikäinen nainen, jolla on kirkuvan punaiset hiukset,
nousee ylös.
VANHA NAINEN (75V)
Haluaisin vain kiittää hallitusta,
näin pienomistajana minua kiinnos-
taa vain kuinka paljon divideniä me
saamme ja olen iloinen, että
hallitus on luvannut nostaa sitä.
Crowe kirjoittaa muistikirjaansa käsin: Tulihan se, joka
vuotinen tuttu puheenvuoro. Miksi tällä kertaa ei lainkaan
protesteja? Ihmisoikeusjärjestöjen tukirahoja on leikattu?
Heillä ei ole varaa lähettää ketään tänne?
Yhtiökokouksen osallistujat menevät kahville. Aulassa Crowe
tervehtii kohteliaasti Anne Brunilaa.
INT. LAPINLAHTI - VANHA HULLUJEN HUONE. TYÖHUONE. YÖ
Crowe nousee sängystä ylös hikoillen. Hän näyttää
pahoinvoivalta.
EXT. MUSIIKKITALO. AAMU
Crowe pyöräilee Musiikkitalolle, jonka suuressa mainosvalo-
taulussa komeilee kapellimestari Jukka-Pekka Sarasteen nimi
ja Šostakovitš 4. Sinfonia. Crowe tervehtii vanhaa ystävää.
INT. MUSIIKITALO - SALI. AAMU
Crowe katselee ympärilleen. Hän näyttää pahoinvoivalta.
Ikäjakautuma on samanlainen kuin päivää aiemmin
yhtiökokouksessa. Vieressä ystävä lukee esitettä.
YSTÄVÄ
Aikamoista, Šostakovitš sävelsi 4.
sinfonian jo vuonna 1936, mutta se
esitettiin ensimmäisen kerran ylei-
sölle vasta 25 vuotta myöhemmin,
koska Stalin ei pitänyt siitä.
Kapellimestari aloittaa. Suuren orkesterin mahtipontinen
sointi täyttää tilan. Crowe alkaa voida pahoin ja ryntää ulos
salista.
INT. MUSIIKKITALON YLÖEISÖVESSAT. PÄIVÄ
RR oksentaa vessanpönttöön. Hän pyyhkii otsansa kylmästä
hiestä.
EXT. PYÖRÄTIE. PÄIVÄ
RR palaa pyörällä työhuoneelleen Lapinlahden vanhaan
mielisairaalaan.
INT. VANHA HULLUJEN HUONE. ILTA
RR istuu työpöydän ääreen. Hän avaa videokameran ja puhuu
kameralle.
RR
Haluaisin kirjoittaa fiktiivisen,
mutta osin tosipohjaisen televisio-
sarjan, joka käsittelee pohjois-
maisen metsäyhtiön kyseenalaisia
toimia.
RR on väsynyt ja huonovointinen. POV Hänen näkökykynsä
hämärtyy kuin halvoissa 50-luvun film noir -elokuvissa.
Tietokoneen näppäimistöllä on punainen nappi, jossa lukee:
TULEVAISUUS. RR huojuu, kunnes iskee päänsä nappiin. Huone
alkaa täristä. RR sinkoutuu pyörteeseen ja katon kautta ulos.
INT. TULEVAISUUDEN KOKOUSHUONE. PÄIVÄ
RR tippuu katon läpi futuristiseen neuvotteluhuoneeseen.
Näyttelijä Russell Crowea muistuttava mies puhuu. Taustalla
näkyy isoja sikareita polttavia hahmoja. Seinät ovat täynnä
elokuvajulisteita ja hyllyillä on muutama Oscar-patsas.
RUSSELL CROWE JR III
Olen löytänyt loistavan käsikir-
joituksen isoisoisäni varastoista.
Hän oli aikoinaan suuri Hollywood-
tähti. Se sijoittuu historialliseen
aikaan. Kuvitelkaa silloin, kun
maailmassa oli vielä aitoja
luonnonmetsiä.
Sikareja polttavat naiset, miehet ja muunsukupuoliset
huokaavat. Russell Crowe juniori katsoo katon läpi pudonnutta
RR:ää ihmetellen.
RUSSELL CROWE JR III
Kuka te olette?
RR
He eivät ymmärtäneet kysymystäni.
He eivät...(RR toistaa lausetta
katkeamattomana luuppina).
End
Stora Enson yhtiökokous järjestettiin maaliskuussa 2019 päivää ennen Helsingin sinfoniaorkesterin kenraaliharjoitusta.
Jutun pääkuva: Yhdistelmä Risto Rumpusen piirtämiä storyboard-kuvia
← Takaisin 1/2020 etusivulle