Vimmaa ja fantasiaa

– merkintöjä elokuvapolitiikkaa käsittelevän artikkelin kirjotusprosessista.

Tutkiva journalisti ja elokuvantekijä Risto Rumpunen syventyi elokuvapolitiikan kiemuroihin. Juttu julkaistiin Avek-lehdessä 1 – 2/2019. Kirjoitusprosessin rinnalla alkoi kuitenkin elää myös mielikuvituksellinen ja makaaberi rinnakkaistodellisuus, jossa faktat sekoittuvat tekijän fantasioihin. 
           
           1.INT. KOHTAUS: VIDEOPÄIVÄKIRJA.PÄIVÄ

           Risto Rumpunen (tästä eteenpäin vain RR) laittaa videokameran
           päälle ja katsoo suoraan kameraan. Hän on karvainen
           kaljuuntuva keski-ikäinen mies. 

                               RR
                     Lupasin kirjoittaa jutun
                     elokuvapolitiikasta (haukottelee). 

           RR piirtää mustekynällä ruutuvihkoon kuvaa.
           Erikoislähikuvassa Suomen lipunväriset ruudut muistuttavat
           kaltereita. 

                               RR
                     (Suoraan kameraan) Näissä jutuissa
                     on aina tietyt pakolliset
                     haastateltavat. Tässä tapauksessa
                     yksi niistä on Elokuvasäätiön
                     toimitusjohtaja ja toinen on
                     hallituksen puheenjohtaja.

           RR kirjoittaa muistivihkoonsa: Elokuvasäätiön toimitus-
           johtaja, Lasse. RR:n päälle ilmestyy ajatuskupla, johon
           ilmestyy teksti: Voiko tää olla puolueeton juttu? Tunnen
           toimarin pitkältä ajalta. Kupla katoaa.  

           Hallituksen puheenjohtaja? RR googlaa ja hämmästyy. Ruudulla
           näkyy teksti: Anne Brunila. Pään päälle ilmestyy ajatuskupla,
           jossa on hastägejä ja pääkallon kuvia. RR kirjoittaa
           mustekynällä muistivihkoonsa ylös puhelinnumeroita ja
           kysymyksiä.

                               RR 
                     Ollako rehellinen vaiko
                     opportunisti? Kas siinäpä kysymys.

           Ajatuskuplaan ilmestyy teksti: Mulla on oma käsikirjoitus
           ojassa. Se pitäisi saada sieltä ylös. Oikeastaan niitä on jo
           kolme. Pitää jaksaa pysyä positiivisena kuten on tapana sanoa
           (Viimeisen lauseen yli animoituu viiva.) Ja vitut! 

           RR tarttuu puhelimeen ja soittaa ihmisille. Hän haastattelee
           puhelimitse monta ihmistä ja nauhoittaa puhelut. Montaasin
           taustalla soi klassinen musiikki, joka tulee Teosto-vapaasti
           pienestä soittorasiasta viestittäen näin katsojille, että
           työhön kuluu aikaa. Montaasi päättyy, kun RR katsoo suoraan
           kameraan.  

                               RR
                     He eivät ymmärtäneet viimeistä
                     kysymystäni. Pitäisikö minun kertoa
                     miksi kysyin sen? 


           2. INT. VANHAN MIELISAIRAALAN KÄYTÄVÄ. ILTA

           Kamera kuvaa, kun RR kantaa pahvista viinilaatikkoa vanhan
           mielisairaalan pitkällä käytävällä. 


           3. INT. VANHAN MIELISAIRAALAN TOIMISTO. YÖ

           RR löytää laatikosta kirjekuoren. Sen sisällä on kirje, johon
           on painettu Ylen vanha logo. Samaan aikaan hänen kännykkänsä
           soi. Hän painaa vastausnäppäintä samalla, kun katsoo
           soittajan nimen: Menneisyys. 

                               MENNEISYYS
                     Minä täällä, miten menee?

                               RR
                     Mistä arvasit soittaa juuri nyt?

                               MENNEISYYS
                     Arvelin, että voisit ajatella
                     minua.  

                                RR
                     Niimpä, tiedätkö mitä juuri löysin?

                               MENNEISYYS
                     Totta kai, löysit kirjeen vuodelta
                     1993. Siinä lukee: Tervehdys,
                     palautan oheisena tuon Nykäsen
                     romaanin Raid. Luin sen ja vaikka
                     en ole tuosta kirjan maailmasta
                     kiinnostunut, on Nykänen
                     varteenotettava kirjoittaja.
                     Valitettavasti emme voi lähteä
                     tässä rahatilanteessa ehdottamaasi
                     yhteistyöhön mukaan. Hanke on
                     meillekin iso ja ilman selkeää
                     suunnitelmaa, siis treatmentia tai
                     käsikirjoitusta, meidän on
                     mahdotonta sitoutua näin suureen
                     prokkikseen. Ehkä palaamme asiaan,
                     jos ryhdyt työstämään käsistä.
                     Romaanin maailma tarvitsee, niin
                     kuin itsekin saatekirjeessäsi
                     kirjoitat, täydennystä sekä
                     henkilöiden henkilökohtaisten
                     tarinoiden kohdalla että
                     yhteiskunnallisessa
                     linkittämisessä. Kirjeen on
                     allekirjoittanut Ylen entinen
                     dramaturgi Anneli Raatikainen.
                     Oletko katkera, ettet päässyt
                     mukaan tekemään sitä?

                               RR
                     En tehnyt sen eteen paljoa. Harri
                     Nykänen oli jo sitä ennen tarjonnut
                     dekkariansa televisioyhtiöille,
                     mutta he olivat torjuneet sen.
                     Harri on reilu kaveri. Olin
                     muuttanut Lontooseen ja uusi ura
                     alkoi siellä. Olen iloinen, että
                     oivalsin hitin ainekset ja minulla
                     on siitä todiste.

                               MENNEISYYS
                     Mitä mieltä olet muuten tuosta TV-
                     sarjasta?

                               RR
                     En halua puhua siitä nyt. 

                               MENNEISYYS
                     Ennen, kun lopetat. Huomaan että
                     mieltäsi painaa yksi kysymys? 

                               RR
                     Totta, miksi he - joille olen
                     tarjonnut kirjoituksiani - ovat
                     niin usein suhtautuneet niin
                     vihamielisesti tarjouksiini? Enhän
                     minä mitään rikollista ole tehnyt
                     vain kirjoittanut.  

                               MENNEISYYS
                     Se satuttaa sinua yhtä?  

                               RR
                     Kyllä, se on tuonut mukanaan pelon
                     ja ahdistuksen. Mutta en halua
                     puhua siitä nyt, sillä haluan
                     katsoa tulevaisuuteen.  

                               MENNEISYYS
                     Olet kuitenkin ajatellut minua
                     usein viime aikoina?

                               RR
                     Totta. Olen kirjoittanut kolme
                     pitkän elokuvan käsikirjoitusta,
                     niistä kaksi on valmista. Kolmannen
                     haluan kirjoittaa uudelleen.
                     Mistään niistä ei ole vielä tehty
                     elokuvia. Tein paljon töitä ja otin
                     isoja riskejä. 

                               MENNEISYYS
                     Lohduttaako yhtään, jos sanon, että
                     et ole ainoa? Muistatko mitä
                     Christopher Hampton sanoi, kun
                     haastattelit häntä? Hänhän oli
                     silloin jo voittanut Oscarin
                     parhaasta elokuvakäsikirjoituksesta
                     Les Liaisons Dangereuses -leffasta?

                               RR
                     Kyllä. Saman, Pierre Choderlos dos
                     Ladoksen ensi kertaa vuonna 1782
                     julkaistun romaanin pohjalta,
                     tehtiin kaksi Hollywood-elokuvaa.
                     Ensimmäisen ohjasi pikkufilmejä
                     tehnyt britti ja jälkimmäisen
                     suuria menestyselokuvia ohjannut
                     amerikkalaistunut tšekki.

                               MENNEISYYS
                     Muistatko mitä Hampton sanoi?

                               RR
                     Hän oli iloinen, että kolmannek-
                     sesta hänen kirjoittamistaan
                     elokuvista, oli tehty valmiita
                     elokuvia. Mutta hän pystyi elämään
                     työllään. Meillä homma ei toimi
                     samalla lailla. 

                               MENNEISYYS
                     Olethan sinäkin saanut apurahoja,
                     etkö osaa olla ylpeä ja iloinen
                     niistä?  

                               RR
                     Tavallisesti ne riittävät
                     korkeintaan puoleen siitä työstä,
                     mitä vaaditaan. Olen kirjoittanut
                     ammatikseni parikymmentä vuotta.
                     Pikkujutuista tienaa paremmin kuin
                     romaanin kirjoittamisesta. Kauniil-
                     la sanoilla ei voi elättää itseään. 

                               MENNEISYYS
                     Oletko koskaan pohtinut, kuinka
                     paljon olet menettänyt työunelmiesi
                     takia – pysyvän parisuhteen, mahdol-
                     lisuuden hankkia lapsen ja muuta?
                     Taidat kuvitella olevasi edelleen
                     minun ikäiseni?

           Videolla näkyy, kun RR sulkee vihaisesti puhelimen. 


           4. INT. TAMPEREEN VERKATEHDAS. JUHLASALI. PÄIVÄ

           Maaliskuu 2019. Kuvaaja (RR) vaeltaa ruokaa ja viiniä
           nauttivien vieraiden parissa. Tyyli on vaihtunut Cinéma
           Véritéksi. Kamera pysähtyy elokuvajuhlilla vierailevan
           kansanedustajan ja kulttuuriministerin Sampo Terhon kohdalle.
           Hänen ympärillään on kolme ihmistä. 

                               RR (O.S.)
                     Kuka valitsi Elokuvasäätiön
                     hallituksen? Kenen mandaatilla Anne
                     Brunila valittiin puheenjohtajaksi? 

                               SAMPO TERHO 
                     (Yrittää etsiä vastausta, muttei
                     löydä). Sun kannattaa puhua mun
                     avustajani kanssa. Hän on tässä
                     vierelläni.  

                               AVUSTAJA
                     (Perussuomalainen mies): Anne
                     Brunila toimi ansioituneesti
                     Opetusministeriön eri työryhmissä
                     ja Suomen Akatemiassa, joissa
                     pohdittiin suomalaisten av-tuottei-
                     den vientiä. Sitä kautta hän tuli
                     ehdotetuksi. 



           Kamera jatkaa vaeltamista ja pysähtyy muutamien ihmisten
           luona. He puhuvat suoraan kameralle. 

                               NAINEN (35 V)
                     Haaveilen, että eräs ulkomainen
                     ohjaaja kiinnostuisi käsikirjoituk-
                     sestani. En oikein luota niihin
                     ohjaajiin, jotka tunnen täällä.

                               MIES (50 V)
                     On vain harvoja tuotantoyhtiöitä,
                     jotka todella etsivät hyviä käsi-
                     kirjoituksia. Todellisuudessa monel-
                     la tuottajalla ja yhtiöllä omat
                     suosikkinsa, omat tallinsa.

                               NAINEN (30V)
                     Tuntuu pahalle, kun kirjoittajaa ei
                     kunnioiteta. Olen työskennellyt
                     teatterissa ja toimituksissa, ja
                     niissä minun osaamistani on
                     kunnioitettu paljon enemmän.



           Kamera jatkaa vaeltamista ja pysähtyy YLE:n draamapomon Erkki
           Astala ja juhlien johtajan Jukka-Pekka Laakson kohdalle.
           Kuvassa näkyy, kun kuvaajan käsi kättelee molempia. 

                               RR (O.S.)
                     Olin tänään hirmu ahdistavassa
                     näytöksessä. Huh. Sille oli annettu
                     teema: Rajalla. Helpotti, kun aloin
                     näytöksen aikana kehitellä ideaa
                     lyhytelokuvasta, jossa kuolema
                     tapaa ihmisiä, mutta kukaan ei ota
                     häntä vakavasti.

                               ASTALA
                     (Viileästi) Sellainen on jo tehty.

                               LAAKSO
                     Totta, taisi olla pari vuotta
                     sitten?


           5. INT. YÖKERHO. YÖ 

           Kaiuttimista jumputtaa musiikki ja savu pimentää
           tanssilattian. Baarin edessä käydään kiivasta keskustelua. 

                               ELOKUVAOHJAAJA (35 V)
                     (Huutaa humalassa) Niinhän ne aina
                     sanooo!! Kaikki on jo tehty!
                     Oliko Vincent van Gogh muka
                     ensimmäinen, joka maalasi
                     auringonkukkia?! 

           RR menee miesten vessaan ja katsoo peiliin. Pään yläpuolelle
           ilmestyy sarjakuvamainen ajatuskupla: Hain kolme vuotta
           sitten tukea lyhytelokuvalle, jonka työnimi oli Kuolema
           rajalla. Siinä luonnollinen kuolema pakenee Syyriasta ja
           etsii turvapaikkaa Suomesta. 

           RR räpäyttää silmiään. Peiliin ilmestyy teksti:
           Valitettavasti SES ei voi myöntää hankkeellenne tukea.
           Peilikuva hajoaa maagisesti sirpaleiksi, jotka katoavat.  


           6. INT. VANHA HULLUJEN HUONE – TOIMISTO, PÄIVÄ 

           RR laittaa videokameran päälle ja puhuu suoraan kameralle. 

                               RR
                     Tämä juttu, jonka piti olla
                     yksinkertainen ja helppo, muuttui
                     vaikeaksi. Liian paljon omia
                     mörköjä nousee esiin. Ensin
                     sairastuin ja nyt olen saanut
                     pakkomielteen. Elokuvasäätiön
                     toimari ja hallituksen
                     puheenjohtaja eivät ymmärtäneet kun
                     kysyin: Miten he suhtautuvat
                     siihen, jos tekijä etsii rahoitusta
                     projektille, joka kertoo
                     tositapahtumiin perustuvan tarinan
                     suuren suomalaisen metsäyhtiön
                     epäilyttävistä kulissien takaisista
                     toimista. Hallituksen puheenjohtaja
                     on itse toiminut suurten yritysten
                     hallituksissa. Hän vastasi näin. 

           RR nostaa painaa työpöydällä olevan diginauhurin play-
           nappulaa. Ääniraidalla kuuluu tuohtunut naisen ääni. 

                               NAISÄÄNI 55 V(O.S.)
                     Minä en nyt ymmärrä lainkaan, miten
                     se, että minä olen toiminut isojen
                     yritysten hallituksessa, voisi
                     vaikuttaa mitenkään minun
                     puolueettomuuteeni? Jos jokin niin
                     Stora Enso on aina parantanut
                     toimiaan, jos jotain ongelmia on
                     havaittu.

           RR avaa tietokoneensa ja klikkailee auki vanhoja
           materiaaleja. Tietokoneen ruudulla vilisee tekstiä, kuvia ja
           videoita.
           Yhdessä Hesarin lehtileikkeessä kerrotaan
           maanomistuskiistoista Kiinassa, minne Stora Enso haluaa
           rakentaa tehtaan. Toisessa kerrotaan kiistoista Brasiliassa. 

           Videomateriaalilla näkyy kiinaa puhuvia viljelijöitä ja
           ihmisoikeusjuristi, joka selittää kuinka häntä on vainottu.
           Maanviljelijä itkee. Yhdessä kuvassa vilahtaa kuvaaja,
           ohjaaja ja tuottaja Mika Koskinen. Toisessa otoksessa hänen
           videokameransa objektiivin edessä on kymmenkunta kiinalaista
           propagandaviranomaista, jotka kaikkia vakuuttelevat
           haluavansa auttaa häntä. 

           RR klikkaa hiirtä ja avaa toisen kansioon. Ruudulla lähtee
           käyntiin dokumenttielokuvan traileri, jonka kuvissa näkyy
           presidentinlinnan vieressä kohoava suuryrityksen valkoisesta
           marmorista tehty pääkonttori.   

           RR avaa käsikirjoitusohjelman ja naputtelee ruudulle tekstin:

                          Untitled ecological thriller. 

                        1. draft. Based on a true story. 

                                   Treatment. 

           Elokuvan tapahtumat sijoittuvat pääosin Suomeen ja Kiinaan,
           mutta myös Tukholmaan, Lontooseen, Amsterdamiin ja
           Brasiliaan. 

           Tarinan yhtä päähenkilöä Mika Koskista voisi näytellä
           esimerkiksi skottinäyttelijä Robert Carlyle. Heissä on jotain
           samaa, sillä molemmat ovat luonnostaan laihoja. Tästä
           eteenpäin kutsun häntä näyttelijän nimellä. Toista keskeistä
           henkilöä Risto Rumpusta voisi esittää Russell Crowe.  

           Sujuvaa mandariinin kiinaa puhuva suomalainen
           dokumentintekijä Robert Carlyle saa vinkin isosta jutusta
           Pekingissä. Hän matkustaa luotijunalla läpi laajan maan
           eteläosaan, missä häntä vastassa on yllättäen joukko
           propagandaviranomaisia. He väittävät haluavansa auttaa häntä,
           mutta estävät häntä tapaamasta paikallista ihmisoikeus-
           juristia ja lukitsevat hänet hotelliin, jonka nimi on
           Punaisen metsän hotelli. Carlyle onnistuu kuitenkin livahtaa
           ja pääsee tapaamaan ihmisoikeusjuristi Yangin, joka
           puolustaa paikallisia maanomistajia. 

           Yhdessä Yangin kanssa Carlyle vierailee maanviljelijöiden
           luona, jotka kertovat paikallisten huligaanien
           pahoinpidelleen heitä niin, että kolme ihmistä on kuollut.
           Carlyle saa kuulla epäilyksistä, että hänen kotimaassaan
           toimiva suuryhtiö on sekaantunut asiaan. Se haluaa rakentaa
           tehtaan alueelle ja häätää maanviljelijät pois mailtaan.
           Paikallishallinto on maksanut huligaaneille. 

           Carlyle palaa Pekingiin ja lentää sieltä Helsinkiin, missä
           suuryhtiö on uudistamassa omaa imagoaan. Hän kertoo
           suunnitelmistaan tehdä dokumenttielokuva Kiinan maakiistoista
           ja saa Yleisradiosta tukea, tosin se ei riitä projektin
           läpiviemiseen. 

           Ateneumissa suunnitelmansa esittelytilaisuudessa Carlyle
           tapaa toimittaja Russell Crowen, joka kertoo kirjoittaneensa
           kiinalaisten asioista Suomessa, tosin vain työperäisestä
           ihmiskaupasta ja jalkapalloon liittyvistä
           vedonlyöntisotkuista. Carlyle jatkaa dokumenttisuunni-
           telmiensa parissa ja Crowe yrittää auttaa.

           Yhtiön johtaja nimittää uudeksi talouspäälliköksi koko maan
           suurimman mediayhtiön hallituksen puheenjohtajan pojan.
           Suuryrityksen yhtiökokouksessa Brasiliasta saapuneet
           maattomien edustajat protestoivat yhtiön politiikkaa vastaan. 
           Kiinassa maanviljelijöitä häädetään mailtaan. Crowen käyttämä
           nettiselain kaatuu, kun hänen sähköpostiinsa lähetetään
           valtava määrä roskapostia Shanghaista. Crowe saa ilmoituksen,
           että hänet häädetään asunnostaan Töölössä, koska hänellä ei
           ole varaa maksaa vuokria.  

           Lopulta dokumenttielokuva Punaisen metsän hotelli valmistuu.
           Carlyle ja Crowe matkustavat Amsterdamiin esittelemään
           elokuvaa. Kun Crowe menee hotellihuoneeseen, joka on varattu
           Carlylen nimellä, hän saa kovan sähköiskun. Pöytälampun
           kytkimessä ei ole lainkaan suojaa. Kaupungilla pieni
           kiinalainen mies seuraa häntä. 

           Helsingin ensi-iltaan saapuu viesti, että elokuvan
           päähenkilönä oleva ihmisoikeusjuristi on vangittu. Samana
           iltana Crowe menee pubiin tapaamaan englantilaista
           kirjanpitäjää, joka on soittanut hänelle. Muiden juhliessa
           ensi-iltaa, Crowe kuuntelee ja juo muutaman tuopin
           O'Malleyssa ahdistuneenoloisen miehen, Gerard Goodwynin
           kanssa, kanssa. Elokuvassa häntä voisi esittää Philip Seymour
           Hoffman. 

           Hoffman haluaa paljastaa suuryrityksen yli miljardin
           suuruisen kirjanpitovilpin. Hänet on irtisanottu laittomasti,
           koska hän ei suostu valehtelemaan. Potkuissa talousjohtajalla
           on ollut ikävä rooli. Samana iltana Crowe tapaa eläkkeelle
           siirretyn pankkiiriystävänsä, joka arvelee, että Hoffman
           puhuu totta.  

           Crowe tekee uuden dokumenttielokuvan trailerin, jonka teemana
           on kirjanpidon vääristely. Hän matkustaa esittelemään sitä
           Tukholmaan. SVT kiinnostuu siitä. Sopimukset tehdään heti,
           mutta Crowe saa projektissa sivuroolin. Nuoret tutkijat
           huomaavat Hoffmanin paljastamasta aineistosta, kuinka
           suuryrityksen haarakonttori Amsterdamissa takoo yli kymmenen
           miljoonan vuosittaisia voittoja, vaikka siellä on vain yksi
           työntekijä ja pieni toimisto. Hoffman antaa Crowelle ja
           SVT:lle haastattelut. Sitten kuukausiin ei tapahdu mitään. 

           Hoffman vaikuttaa helpottuneelta ja matkustaa vaimonsa ja
           kolmen tyttärensä kanssa lomalle Thaimaahan. Siellä Hoffman
           saa aivoinfarktin ja kuolee. Vaimo soittaa kertoakseen
           uutisen Crowelle. Pian sen jälkeen SVT sopii tapaamisesta
           lähteen kanssa, joka on luvannut puhua, mutta mies peruu sen
           pari päivää sen jälkeen, kun Crowe on saanut tiedon Hoffmanin
           kuolemasta.  

           SVT tuottama ohjelma valmistuu. Siitä syntyy pieni kohu. Se
           esitetään Ruotsissa suurten kuninkaallisten juhlien aattona
           ja Suomessa juhannusaattona. Maan suurin päivälehti ei pidä
           ohjelman väitteitä uskottavina. Aihetta käsitellään lyhyesti
           YLE:n suomenkielisellä kanavalla ja enemmän sille antaa tilaa
           Yle Femma.  

           Ennen seuraavaa suuryrityksen yhtiökokousta, Ruotsin
           kaupallinen televisio tekee jutun yrityksen Pakistanissa
           käyttämästä lapsityövoimasta. Yhtiökokouksessa hallituksen
           puheenjohtaja kertoo suuryrityksen pääjohtajan eroavan omasta
           pyynnöstään. Pääjohtajan olemus kertoo kaikkea muuta.
           Brasiliasta saapuneet maattomien edustajat protestoivat
           jälleen kerran.  


           7. INT. VANHA MIELISAIRAALA. PÄIVÄ

           RR laittaa videokameran päälle ja katsoo kameraan. 

                               RR
                     Täytyy keskeyttää, tää on liian
                     raskasta, liikaa kipeitä omia
                     muistoja.
                     Miksi piti tehdä tästä niin
                     vaikeaa, eihän tästä edes makseta
                     kunnolla. Aina sama juttu, ei
                     pitäisi innostua. Kirjottaa vain se
                     kylmä asiateksti ja sillä siisti.
                     MITÄ!? Puhut sä mulle? Häh! Are you
                     talking to me? Kuvittelet sä
                     olevasi muka joku Russell Crowe? 

           RR kääntää päänsä alas ja tuijottaa paperia. 

                               RR
                     Onko tässä kaikki? Ai niin Crowen
                     pankkiiriystävän kuolema,
                     Suomenlinnassa. Kuolinsyytä ei
                     saatu selville. Se tuskin liittyy
                     tähän asiaan, mulla on liian vilkas
                     mielikuvitus. Mitä muuta? Pahus,
                     yhtiökokous, se on tänään. 


           EXT. FINLANDIATALO.PÄIVÄ 

           Crowe saapuu polkupyörällä Finlandia -talolle. Metsäyhtiö
           Stora Enson liput liehuvat. Pääoven edessä on iso kyltti:
           Yhtiökokous, Annual Share Holders' Meeting 2019. 


           INT. FINLANDIATALO / YHTIÖKOKOUS. PÄIVÄ

           Stora Enson toimitusjohtaja nousee lavalle. Hänen takanaan
           videotykit piirtävät kuvia ja numeroita. Hän puhuu englan-
           niksi.

                               CH SUNDSTRÖM
                     Yksi yleisempiä kysymyksiä, johon
                     toimitusjohtaja joutuu vastaamaan,
                     on miksi me emme maksa tuloveroa
                     Suomeen? Se on hyvä kysymys. Me
                     olemme tähän asti poistaneet
                     tappioitamme. 

           Sundström lopettaa, lavalle nousee hallituksen puheenjohtaja
           Marcus Wallenberg. 

                               WALLENBERG
                     Haluan kiittää hallituksesta
                     luopuvaa Anne Brunilaa erityisesti
                     hänen työstään meidän kestävän
                     kehityksen ja eettisessä toimikun-
                     nassamme. Hän on tehnyt siinä
                     hienoa työtä huhtikuusta 2013
                     alkaen. 

           Lavan edessä Anne Brunila nousee ylös ja kumartaa
           kohteliaasti. 

                               KOKOUKSEN PUHEENJOHTAJA
                     Ja nyt, jos yleisöstä joku haluaa
                     pyytää puheenvuoroa, olkaa hyvä
                     puhukaa mikrofoniin. 


           Eläkeikäinen nainen, jolla on kirkuvan punaiset hiukset,
           nousee ylös. 

                               VANHA NAINEN (75V)
                     Haluaisin vain kiittää hallitusta,
                     näin pienomistajana minua kiinnos-
                     taa vain kuinka paljon divideniä me
                     saamme ja olen iloinen, että
                     hallitus on luvannut nostaa sitä.  

           Crowe kirjoittaa muistikirjaansa käsin: Tulihan se, joka
           vuotinen tuttu puheenvuoro. Miksi tällä kertaa ei lainkaan
           protesteja? Ihmisoikeusjärjestöjen tukirahoja on leikattu?
           Heillä ei ole varaa lähettää ketään tänne? 

           Yhtiökokouksen osallistujat menevät kahville. Aulassa Crowe
           tervehtii kohteliaasti Anne Brunilaa. 


           INT. LAPINLAHTI - VANHA HULLUJEN HUONE. TYÖHUONE. YÖ

           Crowe nousee sängystä ylös hikoillen. Hän näyttää
           pahoinvoivalta. 


           EXT. MUSIIKKITALO. AAMU 

           Crowe pyöräilee Musiikkitalolle, jonka suuressa mainosvalo-
           taulussa komeilee kapellimestari Jukka-Pekka Sarasteen nimi
           ja Šostakovitš 4. Sinfonia. Crowe tervehtii vanhaa ystävää. 


           INT. MUSIIKITALO - SALI. AAMU

           Crowe katselee ympärilleen. Hän näyttää pahoinvoivalta.
           Ikäjakautuma on samanlainen kuin päivää aiemmin
           yhtiökokouksessa. Vieressä ystävä lukee esitettä.

                               YSTÄVÄ
                     Aikamoista, Šostakovitš sävelsi 4.
                     sinfonian jo vuonna 1936, mutta se
                     esitettiin ensimmäisen kerran ylei-
                     sölle vasta 25 vuotta myöhemmin,
                     koska Stalin ei pitänyt siitä. 


           Kapellimestari aloittaa. Suuren orkesterin mahtipontinen
           sointi täyttää tilan. Crowe alkaa voida pahoin ja ryntää ulos
           salista. 


           INT. MUSIIKKITALON YLÖEISÖVESSAT. PÄIVÄ

           RR oksentaa vessanpönttöön. Hän pyyhkii otsansa kylmästä
           hiestä. 


           EXT. PYÖRÄTIE. PÄIVÄ

           RR palaa pyörällä työhuoneelleen Lapinlahden vanhaan
           mielisairaalaan. 


           INT. VANHA HULLUJEN HUONE. ILTA

           RR istuu työpöydän ääreen. Hän avaa videokameran ja puhuu
           kameralle. 

                               RR
                     Haluaisin kirjoittaa fiktiivisen,
                     mutta osin tosipohjaisen televisio-
                     sarjan, joka käsittelee pohjois-
                     maisen metsäyhtiön kyseenalaisia
                     toimia. 

           RR on väsynyt ja huonovointinen. POV Hänen näkökykynsä
           hämärtyy kuin halvoissa 50-luvun film noir -elokuvissa. 

           Tietokoneen näppäimistöllä on punainen nappi, jossa lukee:
           TULEVAISUUS. RR huojuu, kunnes iskee päänsä nappiin. Huone
           alkaa täristä. RR sinkoutuu pyörteeseen ja katon kautta ulos. 


           INT. TULEVAISUUDEN KOKOUSHUONE. PÄIVÄ

           RR tippuu katon läpi futuristiseen neuvotteluhuoneeseen.
           Näyttelijä Russell Crowea muistuttava mies puhuu. Taustalla
           näkyy isoja sikareita polttavia hahmoja. Seinät ovat täynnä
           elokuvajulisteita ja hyllyillä on muutama Oscar-patsas.

                               RUSSELL CROWE JR III
                     Olen löytänyt loistavan käsikir-
                     joituksen isoisoisäni varastoista.
                     Hän oli aikoinaan suuri Hollywood-
                     tähti. Se sijoittuu historialliseen
                     aikaan. Kuvitelkaa silloin, kun
                     maailmassa oli vielä aitoja
                     luonnonmetsiä.  

           Sikareja polttavat naiset, miehet ja muunsukupuoliset
           huokaavat. Russell Crowe juniori katsoo katon läpi pudonnutta
           RR:ää ihmetellen. 

                               RUSSELL CROWE JR III
                     Kuka te olette?

                               RR
                     He eivät ymmärtäneet kysymystäni.
                     He eivät...(RR toistaa lausetta
                     katkeamattomana luuppina). 

           End

          

Stora Enson yhtiökokous järjestettiin maaliskuussa 2019 päivää ennen Helsingin sinfoniaorkesterin kenraaliharjoitusta.

Jutun pääkuva: Yhdistelmä Risto Rumpusen piirtämiä storyboard-kuvia



← Takaisin 1/2020 etusivulle


Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *