Suomalainen animaatio pärjää hyvin maailmalla – kansainvälisyydessä piilee valtavasti potentiaalia

Suomalainen animaatio pärjää hyvin maailmalla – kansainvälisyydessä piilee valtavasti potentiaalia

Suomalaisen animaation tila näyttää tällä hetkellä lupaavalta. Viimeisen kymmenen vuoden aikana ala on mennyt huomattavasti eteenpäin ja tuotantoja tehdään paljon niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Suomalainen animaatio leviää maailmalla ja sille on hyvin tilausta. Animaatioalaa avaa studio Anima Vitaen näkökulmasta tuottaja Antti Haikala.

Anima Vitae on toiminut animaatioalalla jo reilut parikymmentä vuotta. Perustajajäsenistöön kuuluvan tuottaja ja toimitusjohtaja Antti Haikalan mukaan kyseessä on tekijälähtöinen studio, joka arvostaa suuresti erilaisista taustoista tulleita tekijöitä. Haikala on itse taustaltaan kuvataiteilija ja hänen mukaansa moni onkin päätynyt alalle itseoppineisuuden ja oman kiinnostuksensa kautta. 

– Alalle voi päätyä hyvin monia reittejä pitkin intohimosta oppia ja tehdä. Toki kouluja on nykyään ihan hyvin, mutta alalle voi tulla monenlaisista taustoista, koska tekemällä oppii hyväksi. Jos vain on kiinnostusta, niin väylä on olemassa.

Haikala luonnehtii animaation tekemisen parhaimmaksi puoleksi ryhmätyön. Yleisesti ottaen hierarkiat ovat todella matalalla ja toisia tuetaan työssä. Samanlaisia valtahierarkioita ei pääse muodostumaan kuin monissa muissa av-alan tuotannoissa. Työryhmä toimii tiiminä, joka keskustelee ja kehittyy yhdessä. 

Hän suhtautuukin suomalaisen animaatioalan tulevaisuuteen erittäin positiivisesti. Kotimaassa syntyy niin tv-sarjaa kuin elokuvaakin, eli muutakin kuin mainostuotantoa. Suomessa on tällä hetkellä paljon yrityksiä, jotka tekevät animaatiota, mutta Haikalan mukaan studioiden välinen kilpailu on jopa hyödyksi, sillä firmat myös sparraavat toisiaan.

–  Toki aina kaikki av-alan toimijat toivovat, että rahoituskanavia olisi mahdollista löytää lisää. Animaatio on ollut aika marginaalissa, jos vertaa paljonko muuta av-tuotantoa tehdään. Toki koska av-tuontantojen määrä on kasvanut, niin animaation suhde on kasvanut yhtä lailla. Alalle on mahtunut enemmän uusia tekijöitä.

Suomessa tekijöiden tilanne on vuosien aikana parantunut huomattavasti ja yleensä tuotantoihin on löytynyt tekijöitä varsin hyvin. Alalle koulutetaan jatkuvasti uusia ihmisiä ja tekijät limittyvät osittain pelialan kanssa päällekkäin. Toki ajoittaisia haasteita on ollut, ja Haikalan mukaan varsinkin pitkän linjan tekijöitä on haastavaa löytää, koska animaatioala ei ole ollut kovin suuri. 

– Pitkän linjan näkemystä alalta ei ole päässyt kertymään tekijöiden harteille. Varsinaista aivovuotoa ei kuitenkaan ole ollut havaittavissa, mutta ihmisiä lähtee ulkomaille töihin. Se on toki positiivinen asia, koska he tulevat takaisin mukanaan uutta osaamista, tekemisen kulttuuria ja kontakteja, jotka puolestaan rikastuttavat tekijöitä ja alaa Suomessa, Haikala summaa. 

Anima Vitaen animaatioelokuva Fleak. Kuva: Anima Vitae

Pohjoismaisella animaatiolla oma arvonsa

Animaatiotuotannot ovat lähtökohtaisesti kansainvälisiä yhteistuotantoja. Anima Vitae on tehnyt yhteistyötä ainakin saksalaisten, irlantilaisten, puolalaisten ja ranskalaisten kanssa. Haikalan kokemuksen mukaan eurooppalainen yhteistuotanto onkin helpoin yhteistuotannon malli. Hän kuitenkin näkee erityistä arvoa nimenomaan pohjoismaisella tekemisellä.

– Pohjoismainen yhteistuottaminen on tällä hetkellä vielä hieman hankalaa ja siksi olisikin hienoa, jos pohjoismaiset säätiöt voisivat yhdessä miettiä, olisiko mahdollista luoda jonkinlainen lähtökohtia parantava rahoitusmalli pohjoismaiselle animaatiolle.

Haikala avaa animaation olevan nimenomaan sellainen muoto, jota erityisesti lapset katselevat paljon. Pohjoismainen ja suomalainen animaatiosisältö näyttää monellakin tavalla erilaiselta kuin hyvin saturoitunut kaupallinen animaatiokenttä maailmalla. Tuotantoja on paljon ja pohjoismaisuudella pystyy erottautumaan joukosta hyvin.

– Näen positiivisena sen kokonaiskulttuurisen vaikutuksen, että suomalaiset tekevät animaatioita, koska pohjoismaisessa arvopohjassa on enemmän ammennettavaa kuin mitä kenties pelkästään kaupallisesti orientoituneissa näkökulmissa voi olla. On tärkeää, että meillä on suomalaista animaatiota, sillä kotimaisuus näkyy sekä pienissä että isoissa arvoissa. Uskon, että täältä tulee hieman erilaisia aiheita, hahmoja ja maisemia, joka on hyvä lisä siihen mitä muualla tuotetaan. 

Haikalan mukaan animaatiota ei välttämättä edelleenkään tunnusteta vakavastiotettavaksi taiteen tai viihteen muodoksi siinä missä kenties muut av-alan tuotannot tunnetaan paremmin. Ymmärryksen ja tietämyksen lisääminen kehittäisi alaa paremmin eteenpäin.

– Rahoittajilla ja alaan vaikuttavilla ihmisillä on ehkä hieman huonosti tietämystä alasta. Se on sellainen rakenteellinen juttu, johon toivoisin muutosta. Ymmärrys saisi lisääntyä, jotta animaatioalan potentiaali tulisi paremmin lunastettua niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin.

Tuotantoja alihankintoina

Parinkymmenen vuoden aikana Anima Vitae on tehnyt paljon tuotantoja alihankintana. Studio aloitti tekemällä Itse valtiaita ja Pasilaa, mutta vuosien saatossa toiminta on laajentunut aina Malesiaan saakka, jossa he ovat päässeet alihankkijana mukaan suuriin kansainvälisiin tuotantoihin.

– Olemme tehneet muun muassa Lego Star Warsia ja Ubisoftille Raving Rabbids -nimistä tv-sarjaa. Teimme myös Angry Birds Stella -sarjaa yhden tuotantokauden Roviolle. Ja Muumilaakso on tietenkin ollut isoin alihankinta, johon olemme tehneet koko animaatiostudiotyön.

Alihankinta on yleisesti ottaen prosessi, jossa voi olla monenlaisia skenaarioita. Työnkuva voi olla tapauskohtaisesti hyvinkin erilainen. Tyypillinen alihankintatapaus on Haikalan mukaan kuitenkin sellainen, jossa he saavat käsikirjoituksen kommentoitavakseen ja sen jälkeen toteuttavat käsikirjoituksen pohjalta pre-visualisoinnin, eli piirretyn tai animoidun animatikin – elokuvan tai tv-jakson prototyypin.

– Animaatio toimii hyvin tarinankerronnan työkaluna ja jos kerronnassa on ongelmia, asiat voi helposti tehdä uudelleen. Joskus asiakas toimittaa meille jo valmiin animatikin, jonka jälkeen teemme tuotannon loppuun. Kun olemme saaneet animatikin, voimme alkaa saman tien tehdä 3D-mallinnuksia hahmoista ja lokaatioista sekä alkaa liikutella ja valaista hahmoja.

Animaatio matkustaa maailmalla helposti, mikä on kansainvälisyyden kannalta hyvä asia. Tästä Anima Vitaella on esimerkkinä Niko – Lentäjän poika -elokuvasarjan suuri kansainvälinen suosio, joka osaltaan osoittaa sitä, että Suomessa tehty animaatio pärjää hyvin maailmalla ja että sille on tilausta. Tällä hetkellä studiolla onkin työn alla peräti kaksi pitkää animaatioelokuvaa, joiden ensi-illat on kaavailtu parin vuoden päähän. 

– Työstämme jälleen uutta Niko-elokuvaa. Myös toinen pitkä elokuva, Fleak, työllistää ahkerasti tällä hetkellä. Samalla kilpailemme isojen kansainvälisten tuotantojen kanssa, joiden pelkästään markkinointiin käytettävä budjetti voi olla sama kuin meidän koko elokuvan budjetti, hän avaa.

Anima Vitaen animaatioelokuvasarja Niko – Lentäjän poika saa uuden jatko-osan. Kuva: Anima Vitae