Matka televisiosta Internetiin ja takaisin

Edinburgh International Television festival: Matka televisiosta Internetiin ja takaisin.

Suomi delegaatio
Osa Suomi –delegaatiosta. vas-oik. Suvi Valkonen, Jarkko Luoma ja Pauliina Koutala Moskito Television, Jasmine Patrakka Rabbit Films.

Elokuussa Satu Ry:n kautta järjestyi mahdollisuus osallistua Edinburgh International Television Festivaliin. Delegaatiossamme oli runsaasti ensikertalaisia ja ennen matkaa kuulimme kokeneemmilta kollegoilta, että kyseessä on rento festivaali, jonne saavutaan ensisijaisesti hakemaan inspiraatiota. Samaan aikaan Edinburghissa oli käynnissä myös taidefestivaali Fringe Festival, joten kaupunki suorastaan kuhisi erilaisia esityksiä standupista, sirkukseen ja näytelmiin. Edellinen festivaalivierailuni ennen Edinburghia oli ollut Cannes ja massiiviseen Cannesin Palais des Festivalsiin verrattuna Edinburghin International Conference Center ihastutti pienellä ja intiimillä tunnelmallaan.

Festivaalin ohjelma oli erittäin monipuolinen draamasta, viihteeseen ja online sisältöihin. Ohjelma oli rakennettu siten, että samaan aikaan käynnissä oli koko ajan kolme seminaaria ja tämä aiheuttikin pientä vaikeutta valita eri esitysten ja kiinnostavien puheenvuorojen välillä. Koska oma työnantajani Rabbit Films on erikoistunut viihteeseen, oma päiväohjelmani valikoitui pitkälti sen mukaan.

Keskiviikon teemoissa omassa ohjelmassani painottuivat nuoret ja erityisesti  internet- ja mobiilisisältöjen tekeminen. Nothing Will be Televised: Have young people switched off? – paneelissa käytiin nuorten kanssa tehtyjen videogallupien avulla viihdyttävästi läpi sitä, tunnistavatko nuoret eri televisiokanavia ja niiden esittämiä formaatteja (eivät!). Lisäksi pohdittiin sitä, miten nuoret saadaan houkuteltua lineaaristen sisältöjen pariin. Nuorille on tärkeää päättää itse mitä katsoa ja milloin. Tärkeintä olisikin saada heidät ensin sitoutumaan sisältöihin ja sitä kautta ohjata heidät kanaville. Sisällöntuotannossa tärkeintä on analysoida nuorten katsomiskäyttäytymistä ja luoda sen pohjalta uusia formaatteja. Tätä on hyödynnetty jo esimerkiksi nuorten suosimassa Love Island –sarjassa. Tässä sarjassa castingissa on painotettu Instagram –tähtiä joilla on jo runsaasti faneja omilla tileillään. Television tulevaisuudessa näkyy entistä enemmän keskisuurten ohjelmien katoaminen. Menestyneimpiä ovat suuret suorat televisiolähetykset, sekä ja pieniä intohimoisia katsojasegmenttejä palvelevat ohjelmat. Suomessa esimerkiksi tästä käyvät suuret livelähetykset ja YLE:n Nörtti: DragonSlayer666– nettisarjan tuore menestys.

From Daytime show to Global Brand: The Secrets of the Ellen DeGeneres Show– mestariluokassa käytiin kyseisen ohjelman tuottajien kanssa läpi niitä keinoja, joilla päivätelevisiota katsoville suunnatusta amerikkalaisesta keskusteluohjelmasta on kasvanut globaalisti tunnettu tuotemerkki. Keskeinen tekijä tässä on tuottajien mukaan katkelmina Youtubeen ladattavien ohjelmapätkien huolellinen tuottaminen, sekä “sisältö edellä”- ajattelu. Tällä menetelmällä Ellen DeGeneres Show tavoittaa internetissä aivan oman ja erityislaatuisen globaalin yleisönsä. Ellen DeGeneres Show hyödyntää sisällössään Youtubia, etsimällä Youtubesta aktiivisesti sisältöjä, jotka ovat juuri menossa viraaliksi ja tuomalla ne osaksi ohjelmaa. Viraalilla tarkoitetaan erittäin nopeasti suosituksi tulevaa internet- ilmiötä, joka kiertää henkilöltä toiselle.  Ellen DeGeneres Show tuo nousevia Youtube- tähtiä ohjelman studioon, tekee heidän kanssaan 6-7 minuuttisia itsenäisesti toimivia ohjelmaosuuksia ja lataa ne Youtubeen. Ohjelman fanien sitouttaminen Youtube- sisällöillä tukee tällä tavalla lineaariseen televisioon tuotetun ohjelman menestystä ja vastavuoroisesti Ellen DeGeneres Showsta on tänä vuonna tuotettu oheistuotteena oma Ellen Show Me More-  Youtube –kanava  jossa julkaistaan kaksi kertaa viikossa omaa, ohjelmasta erillistä sisältöä.

Snapchat Keynote otsikon alla puhunut Nick Bell esitteli ensisijaisesti mobiililaitteilla katsottavaksi tehtävää sisältöä, jonka tekninen alusta perustuu pystykuvaan. Snap Inc. on ryhtynyt tuottamaan alustalleen omia ohjelmasarjoja, jotka keräävät keskimäärin 15 miljoona katsojaa globaalisti per jakso. Bell sanoikin, että mobiilialusta on täysin uusi media, johon Snapchat luo uutta ja uniikkia kerrontatapaa. Snap -sisällöissä kerronnan ydin on 3-5 minuuttisissa videoissa jossa alku, keskikohta ja loppu ja joissa käytetään runsaasti tekstiä ja grafiikkaa. Tärkeää Snap -sisällöissä on myös interaktiivisuus; se että katsojat voivat keskustella sisällöistä alustan sisällä ystäviensä kanssa. Bell esitti lopuksi ajatuksen siitä, että mobiililaitteet itse asiassa tukevat lineaarista televisioita paremmin kuin mikään muu aiemmin. Mobiilialustojen avulla uudet nuoret katsojaryhmät voivat löytää helpommin lineaarisia sisältöä ja ja siirtyä niiden pariin.

Torstain ohjelmistossa korostuivat isot puhujanimet monipuolisesti edustettuina. Harvoin on yhden päivän aikana mahdollisuus nähdä Youtuben uraauurtavat supertähdet. Näimme 3 miljoonaa seuraajaa keränneet tubettajat Dan and Phil,  jotka aloittivat uransa 10 vuotta sitten Youtuben alkuaikoina ja ovat kasvaneet uransa alkumetreiltä saakka globaaliin tähteyteen. Puhumassa oli myös viihteen paha poika: koomikko, näyttelijä ja poliittinen aktivisti Russell Brand joka ponnahti julkisuuteen Big Brothers Big Mouth– ohjelmasta ja on sittemmin tehnyt kanta-ottavia ohjelmia kuten Russel Brands Ponderland, Russel Brands got Issues ja The Trews. Lisäksi esiintyi todellinen TV-legenda, BBC:n Natural History Channelin Sir David Attenborough, joka  kertoi pitkän uransa vaiheista.

Edinburgissa sisältö oli kaiken kaikkiaan erittäin laadukkaasti tuotettua. Jokaisella osuudella oli oma tuottajansa ja festivaaleilla oli panostettu erilaisten paneelien, keynote- puhujien, ja mestariluokkien viihteelliseen kuljetukseen. Keskusteluja vetivät tunnetut koomikot kuten Jimmy Carr  joka keskusteli Comedy Centralin sisältöjohtajan Kent Altermanin kanssa.  TV –lakiohjelman tuomarina esiintynyt Judge Rinder pääsi festivaalilla tuomaroimaan television vastaavien tuottajien välistä debattia.

Perjantaina, festivaalin päätöspäivänä, parasta antia minulle oli I’m a Producer, get the Celebrities Out of Here! -paneeli jossa viihdyttävien tosielämän (kauhu-) tarinoiden kautta käsiteltiin haasteita joita voi kohdata ohjelman castingissa ja tuotannossa tähtien kanssa. Ensin tuottajan on luotava hyvät suhteet managereihin, jos mielii saada suurimmat tähdet omaan tuotantoonsa ja sen jälkeen on osattava vielä työskennellä tähtien kanssa. Suomessa olemme myös viime vuosina siirtyneet yhä vahvemmin managerikulttuurin pariin. Omasta mielestäni esiintyjien managerointi on hyvä kehityssuunta sillä asiat sujuvat paremmin kun yksi henkilö pitää huolta edustamiensa esiintyjien uran kokonaisvaltaisesta suunnittelusta. Managerien kanssa on helpompi myös suunnitella yhdessä esiintyjien uraa pidemmällä tähtäimellä.

Toinen huippuhetki viimeisenä päivänä oli Move over Drama Entertainment is Back, jossa kanavapomot kuvailivat unelmiensa ohjelmakarttoja: mitkä kilpailevien kanavien ohjelmat haluaisivat omalle kanavalleen sekä kenet kilpailevan kanavan tähdistä he haluaisivat ryöstää omalle kanavalleen. Kiinnostavaa oli kuinka avoimesti kanavajohtajat kertoivat ketä esiintyjiä haluaisivat ryöstää ja miksi ja mistä asioista ovat toisilleen kateellisia. Uskon että avoin ja huumorinsävyttämä keskustelu herättää tervettä kanavakilpailua. Aiemmin festivaaleilla Edinburgh does…Blue Peterissä – tapahtumassa kanavajohtajat olivat myös todistaneet kyvystään heittäytyä osallistumalla leikkimieliseen koekuvaukseen, jossa haettiin juontajaa brittien tunnetuimpaan lastenohjelmaan.

Suomessakin tämän tyyppinen kanavajohtajien heittäytyminen olisi mahtavaa esimerkiksi Satu Ry:n vuosittain elokuussa järjestämässä AV- ja sisältöalan konferenssissa Media & Messagessa ja etenkin sen TV –johtaja paneelissa, jossa kanavajohtajat perinteisesti kertovat menneestä vuodestaan ja tulevaisuuden suunnitelmistaan.

Edinburgh Television Festival oli kaikin puolin inspiroiva aloitus syksyyn sekä draaman, viihteen, että online-sisältöjen tekijöille. Tekee aina hyvää saada konkreettinen muistutus siitä, että vaikka olemme osa globaalia bisnestä, tuotannot tehdään hyvin pitkälti samanlaisissa yhteiskunnallisissa ja tuotannollisissa rakenteissa. Näin ollen myös tekijöiden kohtaamat haasteet ovat keskenään samankaltaisia, kuten esimerkiksi miten tavoittaa nuorempi yleisö pirstaloituneessa mediamaailmassa. Itselleni suurimmat oivallukseni liittyivät ohjelma- ja internet-sisältöjen yhdistämiseen, sekä miten tehdä ohjelmiin itsenäisenä klippinä toimivaa sisältöä, jolla mahdollisuus ilmiöityä internetissä.  Snapchat Keynoten jälkeen avautui ajatus kerronnasta, jolla palvella oman ohjelmani Possen kohderyhmää ja otinkin välittömästi tälle kaudelle käyttöön Snapchat – henkiset katkobumperit eli pystykuvalla kuvatut 5-15 sekuntiset kännykällä kuvatut videot jolla seuraavan ohjelmaosuuden vieraat esittäytyvät ja kertovat mitä katkon jälkeen luvassa. Videoilla käytetään myös kerronnallisesti esimerkiksi emoji-grafiikkaa ja ohjauksia mm. Possen nettisivuille ja ohjelman vieraiden Instagram- tileille. Nämä samat kevyesti hetkessä tuotetut videoklipit ovat myös osoittautuneet toimiviksi Possen Twitter ja Instagram-tileillä sillä livelähetyksen aikana niillä voi ohjata ihmisiä somesta ohjelman pariin.

Työskentelemme nopeasti muuttuvalla alalla. Päällimmäisenä festivaaleista jäi tunne, että myös Suomessa tarvitaan enemmän konkreettista keskustelua alastamme ja sen muutostrendeistä – myös huumorilla höystettyä. Edinburgh International Television Festival toimii vapaaehtoistyölle perustuvalla nonprofit – periaatteella. Osallistujaryhmässämme virisikin vilkas keskustelu, jossa pohdimme kuinka hedelmällistä voisikaan olla, jos Suomessakin tuotantoyhtiöt ja tuottajat ottaisivat myös yhdessä toimien vastuuta media-alan kehittämisestä. Tätä voisi käytännössä toteuttaa vaikkapa tuottamalla yhdessä seminaareja ajankohtaisista tai muuten alan kehityksen kannalta tärkeiksi nähdyistä teemoista.